На головну Новини Медична реформа дає вибір пацієнту, керівництву лікарні, місцевій владі. Інтерв’ю з Олександром...

Медична реформа дає вибір пацієнту, керівництву лікарні, місцевій владі. Інтерв’ю з Олександром Клачуком

Хід медичної реформи хвилює кожного, адже немає нічого важливішого за здоров’я. Газета «Слово правди» знайомила читачів із лікарями сімейної медицини, педіатрами, терапевтами, аби можна було обрати для себе і своїх близьких фахівця, якому довіряємо. Про те, на якому етапі перебуває зараз реформування галузі у нашому місті й районі, чим переймаються і про що хвилюються, чого остерігаються наші медики,  розмовляємо із головним лікарем ТМО Олександром Клачуком.

   -Олександре Георгійовичу, за вашими словами близько шести тисяч володимир-волинців уже уклали угоди про первинну медико-санітарну допомогу. А головний лікар ТМО підписав таку декларацію?

- реклама -

   –Звичайно, було б соромно досі цього не зробити.  І я , і моя сім’я у повному складі, і вся родина головного лікаря ЦПМСД  Катерини Чубок уже оформили декларації з нашими фахівцями.

   ТМО і безпосередньо Центр первинної медико-санітарної допомоги працюють у задекларованій президентом і урядом реформі, що втілюється у життя із першого квітня. Із цих днів жителі міста і району почали підписувати перші декларації  з нашими лікарями. Ми постаралися поінформувати жителів громади про лікарів сімейної медицини, терапевтів, педіатрів, які у нас працюють. Повісили інформаційні стенди з фотографіями лікарів у відділеннях, подали ці дані у пресу, телебачення, розмістили на сайті ТМО на Фейсбуці. Ото ж зараз кожен житель громади може вільно познайомитися з лікарями, розпитати про них людей, яким довіряє, має право підійти і просто порозмовляти з лікарем. Зараз найактивніше укладають декларації на обслуговування дітей, часто звертаються старші категорії населення. А от молодь дещо пасивніша.

–  Чому треба поспішати із підписанням декларацій?

– Тому що від цього залежить фінансування лікувального закладу. Після того, як будуть укладені і  передані на відповідний сервер декларації,  ТМО чи  центр ПМСД зможе укладати угоду із Національною службою здоров’я. (Це новоутворена державна структура, що безпосередньо фінансуватиме лікувальні заклади для надання  як первинної так і вторинної медичної допомоги). Чим пізніше наші громадяни підпишуть декларації, тим пізніше лікарня почне працювати по-новому. Фактично угоду з НСЗУ можна буде укладати вже з 1 липня, та навряд чи ми встигнемо. Тому працюватимемо у нових умовах з третього чи четвертого кварталу цього року.  Ми дуже зацікавлені у підписанні договорів із Національною службою здоров’я, бо хочемо, щоб наші заклади охорони здоров’я фінансувалися краще.

Тому ще раз нагадую володимир-волинцям, що декларація – це юридичний документ, який засвідчує, що громадянин обрав  лікаря і хоче отримувати допомогу первинного рівня саме від нього. Це вільний вибір людини, незалежний від місця реєстрації і проживання. Кожен член сім’ї має право обрати окремих лікарів, а можна і одного для всієї сім’ї. Один примірник роздрукованої , перевіреної  і підписаної пацієнтом декларації залишається у нього, другий – у лікаря, її електронний варіант передається на сервер НСЗУ.

   – Чи достатньо забезпечені лікарі комп’ютерами і принтерами?  

-Міський бюджет допоміг нам коштами на купівлю оргтехніки, паперу. Зверталися за фінансовою допомогою і в ОТГ. Декларації  вводять самі лікарі, медсестри чи звертаються до оператора ком’ютерного набору  – все залежить від фізичних і виробничих можливостей та часу, але справа не стоїть на місці. Частіше, до обіду, коли більше йде хворих – ведеться прийом, а оформлення декларацій проводиться пополудні, коли менше пацієнтів, щоб не створювати критичних ситуацій. Бачу, населення з розумінням до цього ставиться. Трішки було складно перший місяць у дитячій поліклініці, бо там мало кабінетів, але поступово робота налагодилася.

  –  Чи є у ТМО лікарі, які вже підписали необхідну кількість декларацій?

-Ні. Зараз такого ще немає і по області. За рекомендаціями МОЗ, з одним лікарем має бути підписано дві тисячі декларацій, це дуже багато, враховуючи, що у попередніх нормативних документах навантаження на лікаря сягало 1200-1500 чоловік населення . Сам працював дільничним терапевтом, тому розумію, це дуже великий обсяг. Поки не можемо передбачати нічого конкретного, бо зараз абсолютно нові підходи до  співпраці між пацієнтом і лікарем, закладом і пацієнтом. Держава запропонувала робити вибір і людині, і закладу.

Розуміємо, що навіть, якщо підписання декларацій буде завершене у 2018 році, це не буде остаточним – людина може змінити свою думку і підписати декларацію з іншим лікарем. Так, наш заклад зацікавлений у більшій кількості декларацій, але важливо і те, що пацієнт показує своїм вибором, який лікар хороший, а який – гірший. А це вже інформація для керівництва,  аби регулювати рівень заробітної плати.

  – Чи будуть зміни у роботі медсестер?

– Юридично медсестри прив’язані до лікаря. Реформа передбачає, що підписує декларацію тільки лікар. Думаю, що обслуговувати населення буде медсестра, за яка закріплена за відповідним лікарем.

   – Де обслуговуватимуться сільські мешканці?

-Ніхто не відміняє приписні дільниці, люди можуть іти до нас, як і раніше. Але вирішити, в якій структурі має надаватися медична допомога  жителям наших громад, – справа влади.  Ми подали керівництву міста, району, об’єднаних територіальних громад наше бачення. У найближчі місяць-два  відбудуться відповідні сесії, які це визначать. Ми з розумінням поставимося до будь-якого їхнього рішення. Деякі жителі сільської місцевості вже уклали декларації з володимир-волинськими лікарями. Але ж в Овадному, Устилузі, Березовичах  функціонують амбулаторії загальної практики сімейної медицини, з їхніми лікарями також укладають декларації. Ці  установи у майбутньому можуть стати самостійними госпрозрахунковими юридичними особами. Але, за законом, неприбутковими, хоча самі муситимуть вирішувати усі свої господарські, кадрові проблеми. Це змушує і медиків на місцях, і владу добре зважити, обмірковуючи різні варіанти розвитку подій.

   – Що у медичній реформі, на вашу думку, може викликати найбільші нарікання пацієнтів?

– Зокрема, це виклики лікаря додому до пацієнта. Новий закон не передбачає роботи довідкового бюро. Але зараз воно у нас працює, не можемо раптово призупинити роботу телефону 2-39-39 у дорослій чи не приймати виклики у дитячій поліклініці.  Хочемо підійти до цього плавно. Адже за реформою,  лікар, добре знаючи стан свого пацієнта має самостійно вирішувати, чи треба йти на виклик, і домовлятися про це із пацієнтом. Бо, йдучи до людини додому, замість того, аби в умовах лікувального закладу надати допомогу чотирьом пацієнтам, він витрачає час лише на одного та ще й без необхідного медичного обладнання. Вважаю, через певний проміжок часу, це відрегулюється, звичайно, до важкохворого лікар приходитиме, не виключаю, що хтось із пацієнтів змінить фахівця.

Достатньо й інших підводних каменів. Наприклад, за нововведеннями, пацієнт із первинної ланки може бути скерований у ту чи іншу лікарню. Так, якщо у нас не буде фінансування для роботи офтальмолога, жителю Овадного доведеться їхати зі скалкою в оці аж до Луцька. Чи зручно це хворій людині?

   – Громади уже посилають представників у госпітальну раду…

– Так, у трьох ОТГ з цим уже визначилися. Зараз обговорюються кандидатури від нашого міста, питання вирішуватиметься на сесії міської ради 26 червня. Госпітальна рада має дорадчі права, фінансові й адміністративні питання лишаються у повноваженні відповідних рад  і виконкомів. Наскільки госпітальні ради впливатимуть на різні процеси, покаже час. У її складі не обов’язково мають бути лише медики, вважаю, це має бути збірна команда, яка відстоюватиме свою територію для якісного надання медичної допомоги.

   Розмовляла Ірина НАДЮКОВА.  

comments powered by HyperComments
- реклама -