На головну Новини Науково доведена користь липи у міських зелених насадженнях

Науково доведена користь липи у міських зелених насадженнях

Чи можливо визначити рівень забруднення повітря у місті, використовувати у якості біоіндикотора листя звичайної липи серцелистої та чому цим деревом варто озеленювати паркові зони?Власне наукове дослідження на таку тему провела  одинадцятикласниця ЗОШ №5 ім. А. Кореневського Аліна Місай під керівництвом вчителя біології цієї школи Жанни Молочковської. Успішними плодами їхньої наукової праці стала бронзова медаль олімпіади юних екологів «DreamEСO», який вже третій рік поспіль на всеукраїнському рівні проводить Національний еколого- натуралістичний центр учнівської молоді спільно з Міжнародною школою «Меридіан» у місті Києві.

Цьогоріч у конкурсі взяли участь 95 проектів над якими працювали 120   юних екологів з усієї України і які були представлені у чотирьох категоріях. Робота учениці з Володимира потрапила у категорію «Моє місто», на перемогу в котрій претендувала 21 робота. У підсумку, Аліна Місай показала найкращі результати з усієї збірної команди Волинської області. До речі, серед восьми волинських учнів-науковців лише володимирська дослідниця представляла звичайну загальноосвітню школу, решта ж – ліцеї, гімназії та школи  з відповідним природничим профілем.

Аліна зізнається, що на всеукраїнській олімпіаді представила роботу під назвою «Визначення забруднення повітря використовуючи як біоіндикатор листя липи серцелистої», яку написала раніше для місцевого конкурсу наукових робіт. Попри простоту «польових досліджень» сам процес був доволі захоплюючим. – Ми зібрали листя липи серцелистої на території нашого міста у парку Слов’янському, поблизу п’ятої школи, у заказнику «Липовий гай», на території Микуличівського лісництва та провели дослідження за методом біоіндикації, – розповідає юна дослідниця. – Підставивши  дані за методикою Мелехової-Єгорової визначили рівень забрудненості листової пластини і довели, що біоіндикація не може застосовуватись на липі серцелистій, бо це дуже пластичне дерево до забруднення атмосферного повітря, тож ми рекомендуємо це дерево для озеленення територій.

– Усі листяні дерева є індикаторами забруднення атмосфери повітря, але досі липу з цією метою ніколи не використовували, адже це дерево досить рідковисаджують для озеленення, – долучається до розмови пані Жанна. – Тому  ми вирішили першими спробувати це зробити. Утім в ході дослідження за методикою біоіндикації, з’ясували, що липу не можна використовувати для таких цілей, бо її листя не є індикатором рівня забруднення повітря. Даліспробували дослідити причину появи некрозів на листі за іншою методикою і, як з’ясувалось, бурі плями найчастіше виникають на деревах поблизу світлофорів, адже коли автомобіль зупиняється, в атмосферу потрапляє більше викидів на які липа реагує досить бурхливо. Ми рекомендуємо використовувати це дерево в озелененні міста, адже липа досить стійко витримує різні атмосферні зміни, а ще є джерелом чудового аромату.

Так як дослідження виявилось досить цікавим і корисним, Жанна Молочковська зареєструвала свою ученицю у конкурсі міжшкільних наукових проектів з питань захисту довкілля«DreamEСO» аби спробувати сили на всеукраїнському рівні.

-Конкурс відбувався у два етапи: під час першого потрібно було подати основні тези, висновки, завдання і мету, за якими журі попередньо оцінювало роботу і визначало чи гідна вона пройти у фінал, – розповідає юна дослідниця. – У фіналі ми презентували свої дослідження з допомогою постерів і коротко розповідали про проведену роботу, у чому полягало завдання, як власне проводились досліди та яких результатів вдалось досягнути.

Для Аліни  Місай це був перший досвід написання наукової роботи, утім далеко не перша олімпіада в її житті, адже за час навчання у школі вона проявила себе як здібна та старанна учениця – неодноразово  брала участь у міських олімпіадах з біології, екології та інших шкільних предметів. Однак найвагомішою перемогою стало третє місце у конкурсі «DreamEСO», де окрім диплому, сертифікату та медалі отримала у подарунок «розумний годинник». Незабаром учениця випускного класу складатиме тести ЗНО і одним з предметів буде біологія, адже дівчина планує вступати до медичного університету.

– Я ще з дитинства знала, що стану лікарем і те, що біологія мені пригодиться. Вже з перших уроків у 7-му класі захопилась цим предметом. Найцікавіше було вивчати усе, що стосується тваринного світу, – каже Аліна.

Оскільки одна з кращих учениць скоро покине стіни школи, Жанна Молочковська вже «приглядається» до молодших, які також мають потенціал юних дослідників у галузі біології. У досвідченого вчителя з 16-річним стажем особливих секретів немає – каже, що викладає свій предмет без примусу, утім, якщо бачить у дитини інтерес та бажання, то із задоволенням займається з ними. Серед її учнів чимало призерів та переможців олімпіад різних рівнів та етапів. Цьогоріч педагог відчула потребу врешті самовиразитись, тож взяла участь у конкурсі професійної майстерності «Вчитель року»  де на обласному фінальному етапі стала лауреатом у номінації «Творчий вчитель». Разом із своїми учнями вона постійно вивчає щось нове, робить цікаві відкриття і не збирається зупинятись на цьому шляху.

                                                            Тетяна  ІЗОТОВА.

 

 

comments powered by HyperComments
- реклама -