На головну Інтерв'ю Лариса Кулікова: «Громадський бюджет дає можливість жителям міста брати участь у розподілі...

Лариса Кулікова: «Громадський бюджет дає можливість жителям міста брати участь у розподілі бюджетних коштів»

168

Літо, що спливає, видалось гарячим для  координаційної ради, котра займається питаннями громадського бюджету участі. Протягом останніх трьох місяців тривав  процес приймання проєктних заявок, їх розгляд, опрацювання разом із авторами та допущення до голосування, котре стартувало 28 серпня. Четвертий рік поспіль з міського бюджету виділяється один відсоток на реалізацію ініціатив громадян, які прагнуть внести позитивні зміни у рідному місті. Про особливості Володимир-Волинського бюджету участі ми поговорили з заступницею міського голови Ларисою Куліковою, котра очолює координаційну раду.

– Ларисо Володимирівно, як виникла ідея запровадити бюджет участі у Володимирі-Волинському? У чому його суть?

- реклама -

– Суть громадського бюджету участі у тому, щоб підтримувати  ініціативи громадян,котрі подаються на конкурс і отримують перемогу при голосуванні, за рахунок певної частини коштів місцевого бюджету .  На той час, коли виникла ця ідея, подібні ініціативи  уже працювали у Києві, Полтаві, Львові, Івано-Франківську та інших великих містах. Проте відправною точкою для мене особисто стало запровадження бюджету участі у Білій Церкві. Тоді я подумала, а чому б і нашому місту не спробувати перейняти цей  досвід? Тож, порадившись з колегами із управління економіки, отримала їхнє схвалення та підтримку, попри те, що основне навантаження по цій роботі лягало саме на них.

Для того, щоб цей проєкт розпочати нам порібне було сприяння міської ради. Ми говорили з багатьма депутатами, вивчали їхню думку, пояснювали суть  ідеї. А запустив цей процес депутатський запит Сергія Радкевича з дорученням до мене як заступника міського голови про підготовку положення про громадський бюджет у нашому місті для запровадження його з 2017 року.  Перед тим, як подати  на затвердження міською радою розроблене нами положення, ми провели «круглий стіл», де усі бажаючі могли дізнатись про те, що таке громадський бюджет участі і для чого він потрібен.

Забезпечити технічну частину реалізації цієї ідеї можна було за рахунок коштів міського бюджету, або ж завдяки грантам. Ми обрали другий варіант і подалися одночасно на два конкурси, в одному з яких здобули перемогу. Завдяки цьому отримали цінну технічну допомогу – програмне забезпечення та підключення до електронної системи «Громадський проект». Крім того, було проведено кілька навчань як із активними представниками нашої громади, так і зі спеціалістами міськвиконкому щодо користування системою. Тепер кожен охочий, задавши у пошуку «Громадський проект. Володимир-Волинський», отримає посилання на сторінку, де може взяти участь у цьому процесі – подати проєкт, проголосувати або ж просто спостерігати за тим, що відбувається.

– Скільки коштів виділяється з міського бюджету на реалізацію громадського бюджету участі?

– Міська рада прийняла рішення спрямовувати на реалізацію проєктів-переможців бюджету участі не менше одного відсотка бюджетних коштів, які місто заробляє за рік. А відтак у 2018 році ця сума складала мільйон сто тисяч гривень, у 2019 році на реалізацію проєктів виділили мільйон  триста тисяч гривень, у цьому році – мільйон шістсот двадцять тисяч гривень, а у наступному передбачено два мільйони сто вісімдесят тисяч.

– Хто входить до складу координаційної ради з питань громадського бюджету?

– Відповідно до положення, у 2017 році до складу координаційної ради входило 14 чоловік – половину складали представники органу місцевого самоврядування, а до другої половини увійшли представники громади. З 2019 року у координаційній раді працюють 15 людей – 60 відсотків представників громади, а решта – представники ОМС. Щоб залучити представників громади ми подаємо оголошення про бажану участь у роботі координаційної ради.

– Наскільки активно володимирчани беруть участь у голосуванні? У якому році спостерігалась найвища активність?

– Кількість людей, які брали участь у голосуванні за три роки складає 5421 чоловік, а це 17 відсотків населення міста, котре має право голосувати. Найбільша активність спостерігалась у 2017 році, коли застосовувалось паперове голосування. Оскільки було кілька скарг на порушення під голосування на паперових носіях, координаційна рада скасувала такий спосіб голосування.

– А чи не виникало проблем з електронним голосуванням?

– Так, бували випадки збою в електронній системі під час голосування – це і проблеми з голосуванням через картки ID Приватбанку та через електронну пошту, а іноді сама система давала збій. У таких випадках ми оперативно звертались до служби підтримки.

– З якими ще складнощами та недоліками доводилось стикатись у процесі відбору, голосування та реалізації проєктів?

– За ці роки ми побачили, що наші активні жителі мають гарні ідеї, але не завжди можуть оформити їх у проєктні заявки, правильно скласти бюджет. Тому цьогоріч провели онлайн навчання на цю тему.  Враховуючи те, що проєкти подаються в одному календарному році, а реалізовуються в наступному, є загроза зміни цін та інших форс мажорних обставин. Як от у цьому році сталось із проєктом-переможцем «Літня школа мистецтв», котрий у зв’язку із карантином, довелось реалізовувати в онлайн-режимі. У таких випадках усі зміни до проєктів обов’язково узгоджуються з їх авторами. Недоліком бюджету участі також є те, що голосування проводиться виключно через електронну систему, а відтак не всі охочі можуть цим скористатись.

Зізнаюсь, одного разу подавала пропозицію взагалі відмінити громадський бюджет участі, бо після випадків, коли учасники щось «нахімічать» з голосуванням, просто опускаються руки. Проте мою пропозицію координаційна рада відхилила.

– Якщо у перший рік впровадження громадського бюджету свої проєкти  подавали і ОСББ, і бюджетні установи, то зараз є певні обмеження щодо учасників конкурсу…

– Координаційна рада змушена була вносити обмеження, аби зробити бюджет участі доступнішим  для простих громадян та зрівняти їх шанси на перемогу. Адже, не секрет, що у будинковому комітеті чи бюджетній установі значно простіше організувати голосування та вивести свій проєкт у переможці.

– Які особливості цьогорічного «карантинного» бюджету участі?

 – Цього року уперше проєкти могли подавати не лише жителі міста. Від жителів Києва, Любомля, Туропина Турійського району ми отримали 5 проєктів. Також визначено нову нижню межу для проєктів-переможців: для малих проєктів – 50 голосів, а для великих – 100 голосів.

– Скільки проєктів допущено до голосування? Нагадайте, як можна віддати свій голос?

З 28 серпня розпочнеться голосування за громадські проєкти, яке триватиме по 28 вересня включно. До участі у голосуванні допущено 18 проєктів, з них 6 великих  та 12 малих. Голосувати за проєкти мають право громадяни України віком від 16 років, які зареєстровані або проживають на території  Володимира-Волинського. Одна людина зможе підтримати одночасно 2 проєкти – один  великий і один малий. Проголосувати можна  на веб-порталі «Громадський проект м. Володимир – Волинський».

– Які сподівання покладаєте на бюджет участі у нашому місті та які нововведення, можливо, плануєте?

– Дуже хочеться, аби усі пам’ятали основну ідею громадського бюджету – дати можливість жителям міста брати участь у розподілі бюджетних коштів, створивши свій проєкт для поліпшення міста, або підтримати будь-який із поданих на конкурс проєктів шляхом голосування. А ще дуже хочу, щоб місто долучилось до Всеукраїнського громадського бюджету, однак, це стане можливим лише після того, як зробить певні кроки Волинська область. Також було б цікаво запровадити у місті шкільний громадський бюджет, підтримуючи при цьому активну учнівську молодь.

Користуючись нагодою, як голова координаційної ради, хочу подякувати активним людям, які через інструмент бюджету участі хочуть зробити позитивні зміни у нашому місті, а також усім членам координаційної ради, котрі беруть участь у процесі, працівникам відділів і управлінь МВК, які надають технічну підтримку, або є виконавцями проєктів бюджету участі. А особливо Оксані Субицькій і Наталії Куран, які займаються усіма складними технічними питаннями, працюють з авторами, готують засідання і, практично, ведуть весь супровід цього процесу у місті.

Розмовляла Тетяна ІЗОТОВА.

 

Поділитися
- реклама -

Прокоментувати

Введіть Ваш коментар
Введіть Ваше ім'я

13 + 15 =