На початку червня Верховна Рада ухвалила в першому читанні законопроєкт про підвищення акцизного податку на нафтопродукти – бензин, дизельне паливо та автогаз. Це рішення пояснюється двома причинами: по-перше, необхідністю наближення українського законодавства до законодавства Євросоюзу; по-друге, потребою у збільшенні надходжень до бюджету на тлі зростання видатків на безпеку та оборону. Якщо парламентарі ухвалять законопроєкт в цілому, це може суттєво вдарити по гаманцях українців – навіть тих, хто не їздить за кермом. Тож коли і наскільки подорожчає бензин, дизель та автогаз, а також, які товари зростуть в ціні слідом за пальним, – розбирався Центр громадського моніторингу та контролю.
Як зміняться акцизні ставки на пальне?
У законопроєкті передбачено, що збільшення акцизного податку на пальне відбуватиметься поступово впродовж чотирьох років. Наприкінці липня 2024 року акциз на бензин зросте на 29,1 євро за тисячу літрів: з 213,5 до 242,6, акциз на дизельне пальне – на 38,1 євро: зі 139,5 до 177,6 євро за тисячу літрів, акциз на автомобільний газ – на 3,6 євро: з 52 до 55,6 євро за тисячу літрів. Якщо відкинути інші ринкові чинники, то вже влітку літр бензину може подорожчати на 1,28, літр дизелю – на 1,67, літр автогазу — на 0,15 гривні. До 2028 року акциз на бензин зросте до 359 євро за тисячу літрів, на дизельне паливо – до 333, а на скраплений газ – до 70 євро за тисячу літрів. Тож потенційно за чотири роки ціни за літр бензину, порівняно з нинішніми, можуть зрости на 6,4 гривні, за літр дизелю – на 8,4, автогазу – на 0,8 гривні.
Коли та на скільки зростуть ціни на стелах АЗС?
Одразу після появи урядового законопроєкту про підвищення акцизів на пальне низка експертів виступили з прогнозами про стрімке зростання вартості бензину та дизельного палива. Лунали навіть ціни – 75-80 гривень за літр. Проте очевидних причин прогнозувати настільки велике зростання – наразі немає. Більше того, останніми місяцями вартість пального коливалася у межах кількох гривень за літр, що є нормальним для ринку пального. Приміром, за даними сайту “Мінфін”, літр бензину в середині березня коштував 52,7 гривні за літр, після чого здорожчав майже на 4 гривні – до 56,48. Натомість дизельне паливо, яке коштувало в березні 53,2 гривні за літр, на початку травня подорожчало до 54,2, а у червні здешевшало до 52,6.
Як зазначив експерт з ринку пального Сергій Куюн, ймовірне підвищення цін якщо і буде, то незначним. “Однозначно всі трактують, що буде підвищення цін. Насправді це не є факт. На бензин становить збільшення податку 1,5 гривні за літр, дизпального – 2 гривні за літр. Навіть, якщо їх перекласти на поточні ціни, то можна сказати, що це незначне підвищення, якщо воно буде. Коливання в 1,5-2 гривні є буденними для паливного ринку. Навіть споживачі на них не завжди звертають увагу”, – пояснив фахівець.
Під загрозою — ціни на продукти харчування
Ініціативу уряду розкритикували і постачальники пального, і аграрії, які є одними з найбільших споживачів нафтопродуктів. Як зазначають в Українській асоціації зрідженого газу, перше зростання вартості пального може припасти на початок жнив. Аграрії будуть змушені купувати нафтопродукти за ринковими цінами, адже вони не ризикують робити запаси через небезпеку російських обстрілів нафтобаз. Відповідно, зростання акцизу на пальне призведе до додаткових витрат, які виробники закладуть у ціну продуктів харчування.