Якщо ситуація з корупцією не зміниться, прийдуть хлопці з фронту і вирішать усе по-своєму. На жаль, це може коштувати надто дорого, для усіх, а особливо в Володимирській громаді.
Чому так і що з цим пропонують робити, читайте у матеріалі.
Активісти авторитетної громадської організації “Рівненський центр “Соціальне партнерство” в рамках проєкту “Зниження рівня корупції на заході України” дослідили корупційні ризики у громаді м. Володимира. Головні висновки такі – проблеми є, і потрібні системні підходи для їх розв’язання.
Майже десять років тому в Україні відбулася Революція Гідності, із 2014 року триває війна з сусідом-агресором. Ці історичні та трагічні події мали б очистити нашу державу від корупції у державній та місцевій владі. Однак внутрішні «болячки» продовжують турбувати – навіть у такі тяжкі часи доводиться говорити про зловживання владою у різний спосіб.
Водночас тішить, що є журналісти, активісти, небайдужі, які не миряться з таким станом речей… Але ж не тільки активісти мають думати про те, як зменшити рівень корупції в державі та на місцях. Насамперед про це мають подбати ті, кому люди довірили владу. Для цього Національне агентство із питань запобігання корупції (НАЗК) пропонує органам влади (а когось і зобов’язує) приймати антикорупційні програми – «збірники» основних корупційних ризиків та заходів для їх усунення.
Що ж у Володимирі?
Володимирська міська рада належить до категорії органів місцевого самоврядування, яким НАЗК пропонує або ж рекомендує прийняти антикорупційну програму, тобто її прийняття за законом не є обов’язковим.
Утім, експерти РЦСП переконані, що територіальна громада м. Володимира потребує прийняття такого документу. Чому? Активісти промоніторили нормативно-правові акти міської ради та її посадових осіб, опитали жителів громади, переглянули електронні закупівлі замовників, інші відкриті джерела. І, навіть якщо винести за дужки нещодавні епізоди з обшуками у Володимирській міськраді, виявили чимало корупційних ризиків, які варто усунути.
Антикорупційна робота
Ми не зупинятимемося на аспектах, що належать до сфер відповідальності Національного антикорупційного бюро, Вищого антикорупційного суду, ДБР і так далі, а поговоримо суто про те, що вже робиться і ще можна зробити на рівні місцевої влади.
Розпочинати треба з того, як у громаді налаштована антикорупційна діяльність. Розділ «Запобігання корупції» на сайті міської ради виглядає непогано. Тут і посилання на антикорупційне законодавство, і методичні рекомендації, а також, що важливо, контактна інформація відповідних органів для повідомлення про корупцію. Однозначно, як то кажуть, плюсик до карми.
Ще один «плюсик» – наявність затверджених окремих (!) Кодексів етики для: 1) депутатів, 2) посадових осіб міськради, 3) керівників комунальних підприємств, установ та організацій, підпорядкованих Володимирській міській раді. У цих документах неабияку увагу приділили таби ому, врахувати в роботі норми антикорупційного законодавства. Інше питання – як із цим на практиці…
Яка ж антикорупційна робота виконана за останній час і хто нею займається? Згідно з відповіддю на запит РЦСП, обов’язки уповноваженої особи із питань запобігання та виявлення корупції із серпня 2021 року покладені на головного спеціаліста відділу з питань кадрової роботи. Доплата за цю роботу не здійснюється, оскільки «покладення обов’язків безпосередньо прописане в одному із пунктів посадової інструкції працівника». У будь-якому випадку, добре, що є кому займатись антикорупційною роботою, хоч і без фінансової мотивації.
За два роки роботи уповноважена особа, якщо коротко, розробила Порядок запобігання і врегулювання конфлікту інтересів членів виконкому; затвердила план заходів із запобігання корупції; надіслала два звернення до НАЗК щодо порушників; розмістила на сайті інформацію щодо запобігання корупції; провела роз’яснювальну та консультаційну роботу серед працівників. Багато чи мало за два роки роботи – судіть самі. Нам здається, цього недостатньо.
Прозорість влади
Важливу роль у боротьбі з корупційними ризиками відіграє підзвітність та прозорість влади. Йдеться не про задекларовані «мертві» принципи, які органи місцевого самоврядування один за одним дублюють у власних нормативних документах, а про реальне їх втілення у життя.
Погодьтеся, жителі громади як «роботодавці» чиновників мають знати все про владу, а вона натомість не повинна нічого приховувати – чи то йдеться про проведення святкових заходів, чи про витрачання коштів і фінансовий стан громади.
На сайті Володимирської громади оприлюднено чимало інформації: є досить зручний функціонал для пошуку нормативних документів ради, оприлюднені відеотрансляції засідань сесії, є сервіс подачі електронних звернень, є статистика відвідувань депутатами сесій тощо. То ж виборці мають змогу побачити, як працюють їхні обранці, як вони голосують за ті чи інші рішення.
Втім, є і певні недоліки. Наприклад, інформація про діяльність комунальних підприємств оприлюднена не в повному обсязі. Є статути інформація про винагороду керівників, звіти про роботу. Водночас останній оприлюднений звіт керівника «Володимирводоканал» – за 2021 рік. Та ж історія зі звітом директора КП «Володимиртепло». Фінансові звіти за повний 2022 рік відсутні. Жителі громади, за чий рахунок утримуються такі підприємства, на нашу думку, мають право володіти інформацією про стан речей комунальних суб’єктів господарювання. Можливо, причина цьому – війна, яка «внесла корективи» у діяльність як органів влади, так і підприємств.
Інформація про вільні земельні ділянки «зависла» на травні 2022 року. Є сумніви, що вона з того часу не змінилась. Адже в електронній системі «Прозорро.Продажі» є аукціони щодо окремих земельних ділянок, які вказані у травневому (2022 року) переліку «вільних» – тобто зараз ці земельні ділянки точно не вільні.
Неналежно оприлюднюється інформація про публічні закупівлі. З одного боку, на сайті є розділ, де сформована інформація про закупівлі замовників громади. Але цікавіше було б отримати обґрунтування інформації про технічні, якісні характеристики предмету закупівлі чи її очікувану вартість. Не всі замовники територіальної громади м. Володимир мають власні сайти, а вказані вище обґрунтування не оприлюднюються навіть на сайті міської ради.
Тендери
Електронна система закупівель «Prozorro», яка має благородну мету – економити наші з вами кошти, забезпечувати добросовісну конкуренцію, придбання якісних товарів/робіт/послуг, потрапляючи в руки недобросовісних замовників, «працює» не в той бік: замість економії коштів – економія асфальту на дорозі, замість якісного товару – «якісне» наповнення чиїхось кишень.
До тендерів у Володимирі теж є питання. Наведемо лише декілька прикладів.
Закупівлі під час воєнного стану
На початку війни електронна система закупівель на певний час завмерла. Закупівлі, відповідно до постанови уряду № 169, можна було проводити без тендерів, оскільки умови цьому явно не сприяли. Вже влітку 2022 року уряд зобов’язав замовників при здійсненні закупівель на суми понад 50 тисяч гривень проводити спрощені закупівлі, а через декілька місяців повернув і відкриті торги.
Правила закупівель у воєнний час передбачають перелік підстав, за яких замовники можуть не проводити закупівлі в електронній системі. Однією із них є «нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку з виникненням об’єктивних обставин…». На жаль, замовники, частенько цим зловживають, «лінуючись» провести тендер.
Наприклад, школа № 2 у вересні 2022 року уклала прямий договір на закупівлю послуг з організації шкільного харчування (894 020 грн). Належне обґрунтування непроведення тендеру в протоколі уповноваженої особи відсутнє.
Можливо, чекали, поки збереться виконавчий комітет і прийме рішення щодо вартості харчування в закладі освіти. Адже в електронній системі оприлюднене відповідне рішення № 294 від 08.09.2022р. В такому разі – питання до членів виконавчого комітету, які не могли узгодити ці питання під час літніх канікул.
Аналогічно провів закупівлю послуги з харчування ліцей № 3, щоправда, в іншого постачальника.
«Обгрунтування» уникнення торгів аналогічне – посилання на те ж рішення виконкому міської ради.
В описаних випадках не звинувачуємо замовників категорично. Але припускаємо, що якби було оголошено конкурентні закупівлі, то, цілком можливо, вдалося б зекономити трохи бюджетних коштів.
Магія чисел
Ще один поширений спосіб уникнути конкурентних закупівель – укладення прямих договорів на суми, які трохи не дотягують до «порогів». «Схема» проста – є, наприклад, «фронт робіт», що на декілька тисяч гривень перевищує пороги для проведення конкурентної процедури. Зменшуємо цю суму нижче порогів і віддаємо закупівлю, кому треба. Гірше, коли роботи коштують 150 тисяч грн, і на конкурентних торгах така ціна підтвердилася б, а замовник платить за них 199 тисяч, бо може, неправильно визначивши оголошену вартість . Причини бувають дуже різними: від банальної недбалості до навмисного завищення з метою заволодінням частиною коштів.
Ось, наприклад, управління інфраструктури міської ради у 2023 році ремонтувало дороги. Наразі, «поріг» для поточного ремонту – 200 тисяч гривень.
Цікаво, скільки б зекономив замовник, якби оголошував конкурентні закупівлі на ці ж роботи? Як не дивно, він сам відповів на це питання близько року тому. Тоді закупівлі на суми понад 50 тисяч грн треба було проводити за спрощеною процедурою, яка теж є конкурентною. Так, управління інфраструктури оголосило закупівлю з поточного ремонту дорожнього покриття на суму 199 800 грн.
Участь в закупівлі взяли три фірми, а за результатами аукціону вартість робіт зменшилась майже на 20 тисяч гривень від стартової. Яскравий приклад того, як працюють конкурентні закупівлі. І це лише один випадок…
Ремонти укриттів
Це ще один із видів торгів який може бути проведений без конкурентної закупівлі. І, звісно ж, замовники, в тому числі територіальної громади Володимира, охоче цим користуються.
Закупівля школою № 5 послуги з ремонту укриття без тендеру. Сума, як то кажуть, «пристойна». Суть обґрунтування – неможливість дотримання строків проведення спрощеної закупівлі. Все правильно, бо ж 1 вересня на носі. Саме тому договір підписано 11 липня 2022 року, а строк виконання робіт – до 30 серпня 2022 року.
На жаль, підрядник не зміг зробити ремонтні роботи вчасно. Як бачимо, останній акт виконаних робіт (у призначенні платежу), який оплачувався замовником, датується 13 вересня 2022 року.
Аналогічно провели закупівлю ремонтних робіт і у вже згаданій нами школі № 2: договір у липні, строк виконання робіт – до навчального року, а по факту – до середини вересня, згідно з інформацією із відкритих джерел.
А якби провели тендер, можливо, і зекономили б кошти, і вчасно би завершили роботи?
«(Не)Об’єктивний» вибір переможців
До цього ми акцентували увагу на корупційних ризиках у публічних закупівлях в умовах воєнного стану. Втім, нікуди не поділись і «типові» закупівельні зловживання.
Наприклад, спрощена закупівля «Поточний ремонт з усунення аварій покрівлі будівлі дитячо-юнацької спортивної школи імені Олексія Зінкевича» на суму 1 976 716 грн, що проводилась управлінням з гуманітарних питань. Пропозиція переможця не відповідала умовам закупівлі. Про це, зокрема, у вимозі зазначив наступний учасник, чия пропозиція була на 34 гривні дорожчою. Не зважаючи на це, замовник впевнено ігнорує слушні зауваження та підписує договір із учасником, який не відповідає вимогам. І хоч помилки незначні, що, напевно, і мотивувало замовника прийняти відповідне рішення та все ж і різниця у 34 гривні не є фактором виправдання даних дій.
Можна і далі описувати корупційні ризики в тендерній сфері, адже простір для зловживань тут неабиякий. Але варто розповісти і про інше.
«Конфлікт інтересів». Привілеї особливим
Відразу пояснимо: далі говоритимемо не про доведені судом випадки. Ідеться про ті, які викликають обґрунтовані підозри.
Ось, наприклад, Комунальне підприємство «Управляюча житлова компанія» досить активно співпрацює з фірмою свого ж комірника Романа Пальонки, який, до того ж, є рідним братом міського голови та депутатом райради.
Або ж інша ситуація – будівництво/ремонт об’єктів віддають фірмам, наближеним до народного депутата.
Аукціони з приватизації – теж «платформа» для зловживань. В одному із таких аукціонів зійшлись дві фірми. Перемогу без боротьби (без ставок на підвищення ціни) здобуло ТОВ «П’ятидні», де працює місцевий депутат В. Ярош, секретар земельної (!) комісії.
А що кажуть опитування?
Як було зазначено, в ході моніторингу Володимирської міської громади громадські активісти провели опитування представників різних сфер: чинні та ексчиновники, бізнес, активісти, ЗМІ…
Всі опитані, на жаль, стикалась із корупцією у міській раді – особисто або ж чули від інших осіб. Довгі очікування вирішення земельних питань, тендери «для своїх», хабарі за прийняття позитивних рішень, зловживання при будівництві – ті теми, які порушили респонденти.
Висновки
Ми не знаємо, які юридичні наслідки матиме історія з міським головою, але вище описані факти дають підстави громадським антикорупційним активістам говорити, що Антикорупційна програма Володимирській громаді таки потрібна. Активісти переконані, що такий документ, розроблений в тандемі місцевих жителів та влади, допоможе громаді у подоланні корупційних зловживань. Але у програмі обов’язково слід передбачити конкретні заходи щодо усунення корупційних ризиків, а також вказати відповідальних виконавців та строки.
Наразі не так багато органів місцевого самоврядування прийняло антикорупційні програми. Чому б не показати приклад іншим?
Матеріал підготовлено в рамках проекту «Зменшення корупції в Західній Україні», що реалізовується ГО “Рівненський центр “Соціальне партнерство”, за фінансової підтримки фонду National endowment for Democracy” (USA).
Надія Дмитрук