Напередодні ювілею школи учасники студії «Літературне кафе» учениці 9-А класу ЗОШ №1 Яна Лущакевич та Оксана Зубко взяли інтерв᾽ю в директора школи Людмили Віталіївни Самусєвої
– Уже більше п’яти років ви керуєте школою у досить непростий період, адже освіта реформується, у ній відбувається багато змін. Як переживає найдавніша школа міста такі оновлення?
– У період реформ головна мета – створити школу, в якій буде приємно навчатись і яка даватиме учням не тільки знання, й уміння застосовувати їх у повсякденному житті.
Нова українська школа – це школа, до якої приємно ходити учням. Це школа, у якій прислухаються до учнівської думки, учать критично мислити, не боятись висловлювати власне бачення та бути відповідальними громадянами. На мою думку, наша школа такою і є. Водночас батькам теж подобається відвідувати цю школу, адже тут панують співпраця та взаєморозуміння. Дуже позитивним є те, що протягом цих п’яти років суттєво збільшилось фінансування і поліпшилася матеріальна база, що дає змогу ефективніше та цікавіше навчати учнів. Оновився сам вигляд установи: відремонтовані коридори та окремі класи, збудований спортивний майданчик, бібліотека. Запрацював ще один клас інформатики. Майже усі навчальні кабінети забезпечені мультимедійним обладнанням. Наповнена спортивна база. Радує око естетичне оформлення школи.
– Реформи, як правило, мають як позитивні, так і негативні сторони. Якби мали таку можливість, щоб не змінювали б в освітньому процесі?
– Аналізуючи ті зміни, які ми маємо в результаті реформування, я б залишила 11 річну освіту і повернула домашнє завдання. Невиконання домашніх завдань роздисципліновує учнів, втрачається система засвоєння нового матеріалу та його закріплення.
– У ювілейні періоди задумують бажання на майбутнє. Певно, й у вас є такі для нашої школи?
– Дуже хотілося б продовжити поліпшення матеріальної бази, оновити харчоблок та обідню залу, до належного вигляду привести фасад школи, утепливши його та оздобивши. Щодо навчального процесу, то є мрія запровадити поглиблене вивчення ще декількох предметів (уже маємо українську мову та інформатику), адже це дає хороші результати. Діти показують високі здобутки з цих предметів на олімпіадах та конкурсах. За останні роки наша школа здобула чимало таких перемог та призових місць.
– Уявіть, що вам необхідно прорекламувати нашу школу. Назвіть, чим ЗОШ №1 позитивно вирізняється серед інших освітніх закладів міста? Які має «родзинки»?
Це школа з прекрасними педагогами. Це поглиблене вивчення вже згаданих предметів. Це сильна спортивна підготовка (сім разів команда під керівництвом А. М. Кузьмича перемагала у першому етапі обласного фестивалю «Козацький гарт», мали обласне перше місце). Це школа позитивних учнів та педагогів, які прагнуть до нових знань, змін, пропонують креативні цікаві ідеї.
– Людмило Віталіївно, ваш син навчається в першій школі. Ви ж мрієте про добру освіту для нього, але чи впевнені, що у звичайній школі можна цього досягти?
Так, моєму сину десять років, він навчається у п’ятому класі нашої школи. Звичайно, як кожна мама, мрію про доброякісну та грунтовну освіту для своєї дитини. На мою думку, при бажанні вчитися, дитина може цього досягти і у звичайній школі, зокрема у Володимир-Волинській ЗОШ №1, знову повторю – з висококваліфікованими педагогами, справжніми професіоналами своєї справи, які спонукають до отримання дійсно добрих знань.
– Ви завжди маєте чудовий вигляд, стильно одягаєтеся. Де берете сили, час, щоб і школою керувати, піклуватися про сім᾽ю і залишатися гарною?
– Мене надихає моя сім’я – чоловік Андрій та син Ілля. Їх любов та підтримка додають сил та натхнення. А ще я так вихована батьками – до всього, що роблю, ставитися відповідально та дисципліновано. А за комплімент – дякую.
Десять фактів з історії школи
* 1 жовтня 1939 року у Володимирі-Волинському почала діяти перша українська школа №1, де тоді більше 600 учнів. Її директором призначили Артема Пальцуна.
* З 1945 року школа відновила роботу у приміщенні на тодішній вулиці Чехова 8, де розміщується і донині. У ній тоді навчались лише дівчата. У 1947 році відбувся перший випуск. Атестати про середню освіту одержали 12 учениць.
* У повоєнні роки директорами школи працювали Іван Гриценко, Василь Гуменний, трохи пізніше – Петро Голуб, Дмитро Мусійчук.
* 3 1955 року у державі скасовано роздільне навчання і у школі стали разом навчатись хлопці і дівчата. У 1955-1956 навчальному році тут у 19 класах здобували освіту 580 учнів.
* У 1959 році обладнано просторий кабінет фізики, наповнений приладами і навчальними посібниками, а також біологічний і хімічний класи-кабінети, майстерні, придбали перші кінопроектор, проекційний ліхтар, програвач, радіоприймач.
* У 1968-1970 роках споруджено і обладнано шкільний стадіон. А поруч закладено молодий сад.
Завдяки старанням тодішнього директора Анатолія Матвійчука у2005 році до навчального корпусу проведена добудова і збулася заповітна мрія колективу, щоб молодші і старші класи почали навчатись під одним дахом.
* У вересні 2019 року відкрито новий сучасний спортивний майданчик із штучним покриттям.
* 34 роки незмінним заступником директора школи пропрацювала Ольга Юзефович, відмінник освіти України, учитель-методист. А її колега, завуч школи, також відмінник освіти Ірина Процюк для багатьох молодих педагогів стала справжнім наставником.
* Випускники школи різних років Таїсія Швидун, Анатолій Кореневський працювали директорами ЗОШ №3 та ЗОШ №5, а колишній директор Анатолій Матвійчук нині очолює НВК №3.
Наша «універсальна» Оксана
Розумниця, красуня, модниця … Усі ці компліменти можна адресувати , учениці 9-А класу нашої школи Оксані Зубко. А ще вона надзвичайно цікава особистість, приємний співрозмовник, з нею легко і просто говорити про все. У цьому ми переконалися, поспілкувавшись із Оксаною кілька хвилин у перерві між її танцювальними репетиціями та підготовкою до обласного конкурсу з української мови імені Петра Яцика.
Дивує, як встигає тендітна дівчинка успішно навчатися, відвідувати музичну школу, брати участь у олімпіадах, конкурсах і перемагати, бути активною у шкільному самоврядуванні, багато читати! Оксана усміхається і каже, що поєднувати все не так уже складно, варто лише раціонально використовувати свій час і знаходити його для того, що приносить задоволення, адже у цьому секрет хорошого настрою.
Вона мріє здобути достойну освіту, щоб у майбутньому стати хорошим фахівцем. А для цього потрібні наполегливість у досягненні мети і бажання дізнаватися щось нове, а все інше додасться. А поки що дев’ятикласниця навчається, подорожує, грає на флейті, любить теніс, зачитується Максом Кідруком та Деном Брауном. З приємністю згадує відпочинок у «Артек-Буковель», путівка у табір її нагородили за перемоги в інтелектуальних конкурсах. У цьому році вона вже вдруге посіла третє місце в обласному етапі міжнародного мовно-літературного конкурсу ім. Тараса Шевченка. А ще стала призеркою міських олімпіад з інформаційних технологій, польської мови, математики. Старанно готується до обласної олімпіади з української мови, бо ж перемогла у її міському етапі. Оксана отримує стипендію міського ради за успіхи в навчанні. «Я вірю, що мої основні перемоги ще попереду!» -усміхається щиро дев᾽ятикласниця.
Із теплотою говорить Оксана про своїх учителів. Не тільки власні старання і здібності, а й підтримка, поради, уроки наставників допомагають їй бути успішною, долати труднощі і любити навчання. Що вона цінує у вчителя? Найперше, відданість своїй справі й повагу до учнів. А також компетентність викладача, упевненість у правильності подання матеріалу та уміння зацікавити.
Оксана універсальна, їй з однаковою легкістю даються як точні предмети, так і гуманітарні. Проте більш любить філологію, можливо, колись із нею пов᾽яже майбутнє. Читацькі уподобання і творчі уміння їй допомагають формувати наставниця Лариса Пасальська та люба мама.
Отака вона, наша Оксана!
Катерина ТРАЧУК, Анна СИДОРУК, члени гуртка журналістики ЗОШ № 1.
Як живуть і навчаються 100 учнів НУШ
Першим зустрічає дитину у школі вчитель початкових класів.
Наші класоводи (так ще їх називають) творчі, згуртовані педагоги, які роблять кожен день дітей радісним і щасливим. А це завдяки професіоналізму та великій праці над собою, над педагогічним удосконаленням.
Усі педагоги 1-4 класів школи № 1 пройшли курси при ВІППО, EdEra щодо нової української школи і з запалом впроваджують нові освітні технології. Навчання проходить через гру. У рамках НУШ перші і другі класи одержали безплатно набори ЛЕГО, що використовуються на уроках . ЛЕГО – одна з найвідоміших і поширених педагогічних систем, що використовує моделі реального світу, предметно-ігрове середовище навчання та розвитку дитини. Нещодавно ділилась досвідом на показовому уроці із застосуванням цього прийому старший вчитель Надія Доброчинська.Вона майстерно показала основний принцип навчання – «навчання через дію». Діти отримують знання у процесі побудови та дослідження моделей з конструктора. ЛЕГО – це цікавий матеріал, що стимулює дитячі фантазію, уяву, формує навички моторики, здатний навчити мислити критично у повсякденному житті.
Новинкою НУШ є «Ранкові зустрічі», що сприяють чудовому настрою хлопчиків і дівчаток. «Коло вибору» – вправа, яка допомагає подолати конфлікти, які неминуче виникатимуть у школярів. Цими методичними прийомами фахово володіють учителі В. П. Лопушанська, В. Ф. Татунчак, Г. Є. Самолюк. Другокласники першої з них ведуть також «Щоденник вражень», де нотують власні думки. Це особистий простір учня, що полегшить навчання у середній і старшій школі при складанні власних висловлювань.
На виконання завдань НУШ проведені уроки та заходи в рамках тижня початкових класів. Кожний день проходив під окремим гаслом: «День єднання», «День природи», «День рідного слова», «День умілих ручок».
На базі нашої початкової школи відбулися педчитання за спадщиною Василя Сухомлинського спільно з педагогічним коледжем ім. Агатангела Кримського та методкабінетом управління освіти молоді та спорту міськвиконкому. Учителі В. П. Лопушанська та В. Г. Адамчук поділилися зі студентами досвідом за темами «Критичне мислення в освітньому просторі НУШ», «Нові форми роботи з батьками».
Класоводи разом із батьками докладають максимум зусиль, щоб діти навчалися в комфортних умовах, щоб класні кімнати були затишними. Не дарма у конкурсі-огляді саме один із кабінетів початкових класів нашої школи визнано найкращим у місті. Батька бачать позитивні зміни, що відбуваються в НУШ і активно долучаються до співпраці.
Упевнено крокують у майбутнє 100 НУШівців нашої школи, які стануть гідною зміною нам.
Вікторія НАУГОЛЬНИК, вчителька школи.
Теплі долоньки інклюзивної освіти
Прагматичний світ високих технологій відкриває шлях для швидкого зростання наших можливостей і задоволення потреб. Ми й самі у суєті, у шаленому темпі робимося подібними на машини, забуваючи про все, що поруч… А поруч ті, хто потребує розуміння, підтримки, теплоти сердець…
Так важливо, щоб діти з особливими потребами не були ізольовані від світу, а мали можливість повноцінно реалізувати своє право на освітуі соціалізуватися та інтегруватися в суспільство.
Сприяє цьому інклюзивна освіта, де головною метою
є створення умов для особистісного розвитку дітей з особливими потребами.У першій школі адаптуємо четверо дітей за інклюзивною формою навчання. З ними працює три асистенти вчителя Тетяна Гуменюк, Людмила Охріменко, Вікторія Петровська. Всебічно досліджувала цю проблему соціальний педагог Тетяна Гуменюк. Спеціальні тренінги, самоосвіта, щоденна практика – все відшліфовувало майстерність учителя. До неї тягнуться діти, бо мають від учителя підтримку і турботу. Тетяна Юріївна узагальнила досвід роботи у методичному посібнику, який подала на конкурс«Творчі сходинки педагогів Волині», і стала переможницею обласного етапу. Ця робота стане у пригоді не лише учителям, що працюють із дітьми з особливими потребами, а й батькам. Мета і завдання інклюзивного навчання, історія розвитку такої освіти, організація педагогічного процесу в умовах інклюзивного навчання, рекомендації індивідуального підходу в роботі з батьками – чималий перелік того, що ілюструє посібник.
«Раз добром зігріте серце вік не прохолоне,» – мудрі Шевченкові слова стали моральним та педагогічним орієнтиром для кожного нашого учителя, що працює з дітьми, які так потребують особливого навчання, особливої підтримки, звичайної любові та щедрого тепла.
Світлана ВІТРУК, заступник директора школи з навчально-виховної роботи.
За профільним навчанням майбутнє
За експертними оцінками, найбільш успішними на ринку праці у найближчій перспективі будуть фахівці, які вміють навчатися впродовж життя, критично мислити, ставити цілі та досягати їх, працювати в команді, спілкуватися в багатокультурному середовищі та володіти іншими сучасними вміннями. Чи готує школа до цього?
Оновлення системи освіти вимагає вибіру оптимальних форм, що передбачали б і збереження та підсилення ефективних традиційних підходів і впровадження нових Із 2016-2017 навчального року у школі сформовано два класи із поглибленим вивченням інформатики та української мови. А минулого навчального року ці предмети вивчаються у 10-11 класах.
Профілізація – це і поглиблене оволодіння системою знань і умінь з обраних навчальних предметів, і виявлення та розвиток творчих здібностей учнів з української мови та інформатики, і формування готовності до свідомого вибору майбутньої професії. А ще, що дуже важливо, вироблення в учнів навичок самостійної, науково-дослідної роботи, виховання здатності до самостійного вибору, прийняття рішень.
Ефективна профілізація –це і кваліфіковані спеціалісти. Перша школа може цим похвалитися. Молодий учитель інформатики Василь Горбач, хоч недавно працює в школі, показав себе як висококваліфікований фахівець. Він став переможцем конкурсу «Успішний педагог».
Постійні успіхи школі приносять його вихованці, які з року у рік стають переможцями міського етапу всеукраїнських учнівських олімпіад з інформатики та інформаційних технологій. Так, учень 11 класу Назар Хлопенюк уже два роки поспіль виборює призові місця у третьому етапі всеукраїнської учнівської олімпіади з інформаційних технологій та програмування. Не винятком став і цей рік, невдовзі представляти школу на обласному етапі будуть переможці міської олімпіади з інформаційних технологій Назар Хлопенюк та Олександр Кальков.
Василь Горбач є викладачем Тернопільської школи веб-програмування на базі нашої одинадцятирічки, яку відвідують більше 100 дітей з усіх шкіл міста. Вони вивчають HTML, CSS, PHP , для створення веб-сайтів.
У класах із поглибленим вивченням української мови працюють учителі вищої категорії: досвідчений учитель-методист Лариса Пасальська та Тетяна Бондарович. Науковий підхід, творча атмосфера, високий методичний рівень панують не тільки на уроках мови, а й позакласних заняттях. Філологічні гутірки, риторичні тренінги із викладачами університету, мовні десанти, цікаві зустрічі, інтелектуальні випробування, творчі проекти, насичені уроки, літературні квести, творчі екскурсії в музеї, бібліотеки, театри – це тільки невелика частина життя профільних філологічних класів. Методичними здобутками діляться педагоги на шкільних, міських семінарах-практикумах. Методи компаративності на уроках словесності презентували для учителів-філологів міста В…. Наугольник та Лариса Пасальська в рамках семінару-практикуму.
У методичному дослідженні про акмеосвіту, що опубліковане в журналі «Педагогічний пошук» ВІППО цього року, Лариса Пасальська зазначає: «У школах необхідно формувати в учнів етику переможців, людей, які після закінчення школи не будуть чекати, коли держава для них щось зробить, а самі змінюватимуть країну і працюватимуть для неї».
Поглиблене вивчення інформатики та української мови дає хороші результати. Високий рівень навчальних досягнень учнів, зацікавленість предметами це підтверджує. Жоден із випускників школи, що закінчив навчання з відзнакою, не склав ЗНО з української мови нижче високого рівня, це при тому, що готувалися до тестування лише на уроках.
Філологи пишаються здобутками учнів , що два роки підряд ставали переможцями обласного етапу олімпіади з української мови (Вікторія Пальонка, Вікторія Сулімова, Мар’яна Оніщук). Десятикласниця Катерина Трачук та Оксана Зубко з 9-А цього року стали переможцями обласного мовно-літературного конкурсу ім. Тараса Шевченка.
Творчі успіхи в літературних конкурсах – це також досягнення співпраці учителів та учнів профільних класів. Так, Артур Чижевич (8 клас) посів третє місце в обласному літературному конкурсі до Шевченківських днів, Софія Хомін (6 клас) отримала премію «Колодійчукових рос». А готують цих переможців і призерів учителі-філологи Тетяна Бондарович, Вікторія Наугольник, Лариса Пасальська.
Наталія ГЛОДІК, заступник директора ЗОШ №1 з навчально-виховної роботи.