На головну Інтерв'ю Центр, що акумулює і розвиває творчу енергію педагогів

Центр, що акумулює і розвиває творчу енергію педагогів

198

Третій місяць у міській громаді працює комунальна установа – центр професійного розвитку педагогічних працівників. І хоч створений він був фактично на заміну колишнім методичним кабінетам, виконує функції інші й має більш конкретне спрямування. Про деталі цієї роботи ми дізнавались у директорки центру Людмили Страхорчук.

Людмило Анастасіївно, з якою метою створюються центри професійного розвитку педагогічних працівників в Україні і, зокрема, в нашій громаді?

- реклама -

–  Потреба у започаткуванні таких установ обумовлена впровадженням в життя нового закону про загальну середню освіту та, відповідно, ряду реформ у освітній галузі. Плануючи процес реформування, розрахований на кілька років, Міністерство освіти передбачило, що підготовку вчителів до роботи за принципами «Нової української школи» здійснюватимуть центри професійного розвитку педагогічних працівників. З 1 вересня 2021 року якраз розпочинається впровадження НУШ в основній школі – маленькі «нушівці» підуть до п’ятого класу. І наше завдання – підготувати вчителів до зустрічі з учнями, які попередні чотири роки зростали та виховувались у шкільній атмосфері, відмінній від традиційної та звичної, у якій на перше місце ставились мотивація, творчість, особиста свобода дитини та партнерство між педагогом і учнем, а не вміння завчити та відтворити матеріал.

– На посаду керівника центру ви призначені за результатами конкурсу. В чому він полягав?

– Нині передбачено ряд вимог до претендентів на цю посаду. Основною є представлення стратегії розвитку установи. В моєму баченні це повинен бути абсолютно інноваційний заклад, діяльність якого спрямована на особистісний розвиток вчителів. Колектив центру має працювати над визначенням  проблеми кожного педагога і проектуванням індивідуальної траєкторії його професійного розвитку, виходячи з наявних його особливостей, рівня знань та умінь.

   – Завдяки яким практичним крокам впроваджуєте цю стратегічну мету?

  – Першим із завдань, яке я ставила перед собою, було формування дієвої команди установи. Зараз у нас працює п’ятеро консультантів і психолог. Усі спеціалісти також пройшли на свої посади за конкурсним відбором. Попри те, що виконуємо консультативні, дорадчі функції, ми всі також постійно вчимося, адже опинились в нових для себе ролях. Тому уже провели четверте засідання «Школи консультанта», яку ми започаткували з метою власного підвищення кваліфікації.

  Наступним кроком стала робота над створенням єдиного інформаційного поля для педагогів громади. Це своєрідне середовище на просторах Інтернету, де кожен вчитель може отримати необхідну інформацію, уже зібрану, опрацьовану, так би мовити, «розкладену по папках». Через блоги, наповнення сайту, активні групи в соцмережах ми доносимо до педагогічної спільноти інформацію про новації, курси тощо.

  А основним спрямуванням нашої роботи має бути вчитель. Це та особа і особистість, яка мусить зрушити навчання у школі, стати двигуном змін. Коронавірус вніс чимало коректив у освітній процес, а ще продемонстрував, що персона вчителя дуже важлива, хоч до цього його роль була не така очевидно помітна для батьків. І отому педагогу ми мусимо допомогти. Нові, цікаві для дітей форми і методи організації навчально-виховного процесу це те, чого ми навчаємо наших вчителів. Розповідаємо та показуємо, як можна залучити дітей, зацікавити їх навчанням. Найбільш дієвою на сьогодні методикою, до речі, є застосування проектних технологій.

  Власне, цим наш сучасний центр професійного розвитку педагогів і відрізняється від колишніх методичних кабінетів – немає прямої роботи з дитячими колективами, організації заходів для школярів, а є лише цілеспрямована діяльність для допомоги вчителю. Крім того, у центру немає функцій контролю, а вся його робота побудована на партнерстві.  І коли ми запрошуємо до співпраці педагогів з досвідом, вони дивуються, що це не примусові заходи, а дійсно взаємодія, що має ефект синергії. Ну а в планах, що більш схожі на мрії, – створення і потужного тренінгового центру для вчителів.

 – Маєте для цього можливості та відповідне приміщення?

 – Наразі працюємо у трьох кабінетах відділу освіти, але це не зовсім те, що передбачає сучасна установа, метою якої є розвиток професійних якостей педагога. В ідеалі це має бути простір для спілкування, творчості, обміну думками, дискусії врешті. Для цього потрібне приміщення із продуманими локаціями, дизайном, добрим технічним оснащенням, та навіть зручними меблями і можливістю випити кави.

   Нам міським коштом придбали два нові комп’ютери, це вже велика підмога у роботі, але інша техніка застаріла настільки, що, наприклад, не підтримує роботи «хмарного сервісу», без якого нині тим, хто працює із великими об’ємами інформації, просто не обійтися. Тому сподіваємося на подальшу підтримку наших засновників – міської влади, яка також розуміє, що вкладати ресурс потрібно не лише в розвиток підростаючого покоління, а й у тих, хто його веде по життю у роки навчання в школі, час становлення юної особистості.

– Власне, вимога щодо підвищення кваліфікації педагогів завжди була важливою в освітній сфері…

 – Так, і ми намагаємося значно спростити цей процес, зробити його комфортним для вчителів. Скажімо, протягом п’яти років кожен педагог має пройти 150 годин навчальних заходів з метою підвищення власного професійного рівня. Можна, звичайно, їхати на курси до Луцька, тратити кілька тижнів на проживання там. Але статутна діяльність нашого закладу теж передбачає організацію заходів з підвищення кваліфікації педагогічних кадрів, але в дещо інший спосіб. Короткотривалі події – семінари, вебінари, майстер-класи, тренінги у нашому центрі дають можливість, окрім нових знань та практичних умінь, отримати й сертифікат про проходження навчання. Нехай він засвідчує 4-6 навчальних годин, але зібрати ряд таких сертифікатів за п’ять років цілком можливо, не виїжджаючи надовго з дому, у рідному місті, в колі колег та однодумців, та ще й з тем, які дійсно цікаві та потрібні конкретному педагогу.

 – За яким принципом підбираєте групи для роботи?

 –  Професійні спільноти, які мають запити на отримання консультацій та допомоги нашого центру, можуть бути фаховими, тобто, об’єднаними за предметом викладання. Такі групи збираються найчастіше. Звичайно ж, об’єднуються педагоги і за проблематикою, наприклад, щодо організації дистанційного навчання. А ще практикуємо формувань спільнот за інтересами. Нині є велика зацікавленість педагогів основної школи в освоєнні методів і прийомів педагогіки партнерства, а також вивченні особливостей роботи із дітьми так званого покоління Z, заради яких, власне, й відбувається реформування, оновлення галузі освіти.

  Нам дуже приємно, що до нашого центру звертаються не лише вчителі  міських і сільських шкіл громади, а й педагоги обласних комунальних закладів, представники позашкілля, партнери із інших територіальних громад.

– Але подібні структури діють у кожній громаді?

Так, є така законодавча вимога. Хоча, в деяких випадках допускається функціонування центрупрофесійного розвитку педагогічних працівників одного для кількох тергромад на основі співфінансування установи з різних місцевих бюджетів. Але не всі вони в силу матеріального забезпечення спроможні виконувати усі необхідні функції. Наш міський центр поки що росте і розвивається, але нам дуже б хотілось об’єднати навколо себе подібні структури хоча б колишнього Володимир-Волинського району, щоб акумулювати творчу енергію і забезпечити якнайкращі можливості для саморозвитку і професійного росту усієї педагогічної спільноти.

Юлія ПАШКОВА

Поділитися
- реклама -

Прокоментувати

Введіть Ваш коментар
Введіть Ваше ім'я

сімнадцять − дванадцять =