Попри те, що в освітніх закладах не викладають уроків економіки та фінансової грамотності, зацікавлені учні вивчають цю тему самостійно й навіть беруть участь у різноманітних змаганнях. Так у вівторок учні Володимирського ліцею № 5 ім. А. Кореневського, поділившись на команди, змагалися у шкільному турнірі конкурсу «European money quiz» (Європейська грошова вікторина). Започаткований він для перевірки фінансової грамотності європейської молоді та проводиться щорічно в Брюселі у рамках Всесвітнього тижня грошей, цьогоріч вперше серед учасників будуть й українці. Не втрачати нагоди й випробувати свої сили у боротьбі за поїздку до де-факто столиці Європейського Союзу вирішили й юні володимирчани.
«Цей конкурс відбувається за підтримки Національного банку України та з посередництвом компанії «Талан». Серед низки конкурсів у рамках фінансової грамотності, які вони пропонують, нам з дітьми заімпонувала саме ця вікторина, адже це найбільше змагання такого плану в Європі серед підлітків, започатковане у 2017 році національними банківськими асоціаціями Європи в координації з Європейською банківською федерацією», – розповідає заступник директора з навчально-виховної роботи ліцею № 5 Олександр Тарасюк, який і прищеплює учням любов до економіки.
Згідно з умовами конкурсу, змагання проводяться у кілька етапів: початковий відбувається на шкільному рівні, його переможці візьмуть участь в обласному турнірі в дистанційному форматі за допомогою ігрової навчальної програми Kahoot. Здобувши першість, представлятимуть регіон у національному фіналі. Команда-переможець відвідає змагання у Брюсселі.
«Цікаво, що фінансової грамотності за шкільною програмою діти не вивчають, принаймні ті, хто можуть бути учасниками цього конкурсу – школярі 13-15 років. Деякі економічні знання учні здобувають в 10 класі на уроках громадянської освіти. За новою програмою НУШ уже наступного року у восьмому класі будуть вивчати підприємництво, у дев’ятому – фінансову грамотність і продовжать у певній мірі поглиблювати звання з цього напрямку й у профільних ліцеях. Щоб брати участь у подібних турнірах учні займаються самоосвітою. Діти отримують книжки, я розповідаю, над чим потрібно попрацювати, на що звернути увагу. Цього разу працювали за підручником прикладної економіки, крім того, черпали інформацію з інтернету, адже я надав список корисних посилань, – каже Олександр Миколайович. – Мені вдалося зібрати групу зацікавлених учнів, з якими посилено працюємо, щоб розвиватися в цій сфері й з наступного року брати активнішу участь в економічних турнірах, бо це дійсно захопливо. Пам’ятаємо успіхи попередніх років, коли команди нашого освітнього закладу показували хороші результати на конкурсах й олімпіадах не лише обласного, а й всеукраїнського рівнів».
Під час шкільного етапу конкурсу змагалися сім команд із двох учасників, серед них – один семикласник, а решта – учні 8-9 класів. Вони виконували ряд завдань, які стосувалися теми грошей. Переможцями стали Станіслав Новак і Діана Михальчук, учні 8-А класу.
Роботи перевіряли журі у складі одинадцятикласниць ліцею Юлії Жулковської, Владислави Єрко та Анни Боричук – учасниць олімпіад з економіки.
Владислава економікою почала цікавитися ще у сьомому класі, однак поглиблено вивчати дисципліну стала в одинадцятому. «Економіка – цікава наука, яка допомагає легко і грамотно співвідносити фінанси, орієнтуватися у важливих термінах, розуміти економічні системи. Це полегшує повсякденне життя. Не знаю, чи оберу економічну спеціальність, але для мене важливо розбиратися у цій сфері». Учениця посіла перше місце на міській олімпіаді з цього предмету й четверте – на обласній. Дівчина каже, що готуючись до олімпіад, здобула певний багаж знань і досвіду, тож залюбки спробувала себе в ролі журі. «Це шанс показати свої знання, підтримати учнів, які лише починають цікавитися цією темою, підбадьорити, щоб у них була мотивація працювати надалі в цьому руслі», – каже дівчина.
Анна Боричук теж почала цікавитися економікою з сьомого класу і навіть вже тоді пробувала свої сили на олімпіаді, цьогоріч дівчина посіла друге місце на міському її етапі. Школярка вважає, що коли закінчиться війна потрібно буде відновлювати економіку, тож добре, що молодь зараз вивчає цю тему ширше, ніж її подають у школі.
Валентина ТИНЕНСЬКА