Новини

У пошуках компромісу. Як розв’язати проблему «євроблях» в Україні?

Архів
9 переглядів

Українські дороги переповнені авто з іноземною реєстрацією, які у народі прозвали «євробляхами». За даними Державної фіскальної служби лише торік в Україну завезено понад 958 тисяч таких авто. Неофіційна ж статистика свідчить про понад мільйон машин. Представники влади заявляють, що власники таких авто не тільки порушують митні правила, а й загрожують дорожній безпеці, адже встановити справжнього власника такого авто майже неможливо. Водії ж готові відстоювати право на дешеве авто на мітингах. Тож суспільство розділилось на два табори. Аби розібратися в ситуації, зібрали позиції усіх сторін конфлікту.

Звідки в Україні стільки єврономерів?

На кінець січня на території України перебувало понад 425,4 тисячі авто з іноземною реєстрацією, з них 246,4 тисячі – з порушенням терміну. Чому така ситуація? Одна з причин – законодавча колізія. Митний кодекс забороняє ввезення в Україну авто з іноземними номерами для власного користування. Водночас Стамбульська конвенція дає дозвіл на ввезення таких авто для комерційної діяльності. Тож зазвичай авто зареєстроване на іноземну компанію і потрапляє у країну під виглядом транзиту. Згідно із митним кодексом, українцю на такому авто в режимі транзиту можна їздити 5-10 днів, іноземцю – максимум рік. За перевищення строків водіям загрожує штраф від п’яти до восьми тисяч гривень, аж до конфіскації авто.

Проте водії готові ризикувати, бо головна спокуса «євроблях» ­– їхня невисока вартість. Вживану іномарку за кордоном можна придбати лише за півтори – дві тисячі євро. Справа в тому, що користуватися старим автомобілем у ЄС дорожче, ніж купити новий. Адже з кожним роком екологічний податок, страхування та обслуговування для такого авто підвищується. Українці ж, навпаки, оминаючи закон, намагаються зекономити на придбанні вживаного авто. Згідно із митними правилами, ввозячи машину до країни, громадяни повинні сплатити акцизний збір, який залежить від віку, типу пального та об’єму двигуна, ПДВ у 20 відсотків  митної вартості, ввізне мито – 10 відсотків, пенсійний збір – 5 відсткв митної вартості і транспортний податок. Тож переважно водії такі авто не розмитнюють і не ставлять на облік.

Є ще важлива деталь. З 2016 року в Україні набув чинності стандарт Євро-5, який заборонив ввозити у країну вживані авто, які не відповідають екологічним вимогам. Це фактично унеможливило розмитнення автомобілів, виготовлених до 2010 року. Оскільки більшості «євроблях» понад вісім років і вони не відповідають стандарту, то і офіційно розмитнити їх неможливо.   Тому, перебуваючи поза законом, у разі ДТП власники автомобілів з іноземними номерами нерідко просто тікають із місця пригоди.

Найпопулярнішими серед українців залишаються авто з Польщі та Литви. І,зважаючи на спокусливу географічну близькість до ринків та налагоджені «схеми», ситуація з кількістю нерозмитнених автов Україні стає критичною.

Позиції сторін

Час від часу власники авто на єврономерах організовують акції. Так, 4 лютого, у Києві відбувся черговий автопробіг. Головні вимоги учасників: скасування мита на вживані авто, зняття вимог екологічного стандарту Євро-5 та дозвіл на перепродаж ввезених авто.

«Ми наголошуємо на тому, що акцизи, мита та інші податки, які накладені на машини з іноземною реєстрацією, – недоцільні», – вважає активіст Андрій Щербина.

Зі свого боку голова комітету Верховної Ради з питань митної та податкової політики Ніна Южаніна пояснює, що просто скасувати податок неможна, адже він має економічне обґрунтування. Тим паче, що це було б несправедливо щодо власників авто з офіційною реєстрацією, які свого часу  сповна сплатили необхідні платежі. «У жодному разі не можна робити таку акцію з амністії, дозволивши розмитнити автомобіль за безцінь. Думаю, що буде справедливо, якщо до чинної шкали ставок акцизного податку ми застосуємо певний коефіцієнт»,– вважає Южаніна.

Дискусія щодо легалізації автомобілів на іноземних номерах досягла таких масштабів, що свою позицію висловив і Президент. Під час візиту на міжнародний пункт пропуску «Ягодин» Петро Порошенко поспілкувався з водієм авто на литовській реєстрації: «Я питаю, «на 5 днів в’їжджаєте»? А він у відповідь – ну, які 5, всі ж все знають».

На думку Порошенка, від такої практики потрібно відмовлятися, оскільки «схеми» з нерозмитненими авто нечесні щодо законослухняних громадян.

Від амністії до компромісу

Зараз у Верховній Раді зареєстровано 23 законопроекти, які пропонують різні підходи до врегулювання конфлікту. Попри різноманіття пропозицій, експерти погоджуються, що питання неможна врегулювати, звертаючись до крайнощів: від повної амністії до сурового покарання. Тож проблему варто  розв’язувати шляхом компромісу між державою і власниками авто.

На думку експертів, найбільше шансів на ухвалення мають два законопроекти. Проект № 5562 пропонує дозволити розмитнення вживаних авто за пільговою ставкою незалежно від року випуску. Крім того, машина повинна відповідати нормам Євро-5 та її не можна продати протягом року. У законопроекті № 5561 пропонують скасувати вимогу Євро-5, натомість ввести обов’язковий техогляд авто.

«Фактично для вирішення питання автомобілів з реєстрацією на європейських номерах потрібен компроміс. Але, як показує робота комітету з ініціативною групою, власники цих авто не хочуть на нього йти. А умови, які висувають, не можна задовольни повністю, адже власники інших авто будуть поставлені в нерівні умови», – зазначає член комітету з питань податкової та митної політики Вадим Сидорчук. – Податковий комітет готовий запропонувати зниження зборів для власників авто на єврономерах у межах 20-30 відсотків. Це так звана разова амністія для «євроблях», щоб вони пройшли реєстрацію в Україні.

Таким шляхом подібну проблему змогли розв’язати у Молдові.  «Молдовська формула» полягає в тому, що власникам «блях» дали можливість розмитнити їх за пільговими ставками акцизу – 30 відсотків від чинних. Так у цій країні за півроку розмитнено майже 19 тисяч авто з іноземною реєстрацією, ще значну кількість вивезли або розібрали. Тож, можливо, звернувшись до сусідського досвіду, Україна теж зможе подолати цю автомобільну кризу.

Матеріал Центру громадського моніторингу та контролю.

Коментарі
Поділитися
Головні новини
Реклама
keyboard_arrow_up