Власники землі неодноразово стикалися з інформацією про обов’язковість оформлення права власності на земельні ділянки до 2025 року.
Статтею 13 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» визначено, що якщо до 1 січня 2025 року власник невитребуваної земельної частки (паю) або його спадкоємець не оформив право власності на земельну ділянку, він вважається таким, що відмовився від одержання земельної ділянки.
Така невитребувана земельна частка (пай) після формування її у земельну ділянку за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради (у разі необхідності формування) за заявою відповідної ради на підставі рішення суду передається у комунальну власність територіальної громади, на території якої вона розташована, у порядку визнання майна безхазяйним.
Невитребуваною є земельна частка (пай), на яку не отримано документа, що посвідчує право на неї, або земельна частка (пай), право на яку посвідчено відповідно до законодавства, але яка не була виділена в натурі (на місцевості).
Тобто така вимога стосується лише власників сертифікатів на право на земельну частку (пай). У разі не оформлення в зазначені строки права власності на земельну ділянку, власник такого сертифікату вважається таким, що відмовився від одержання земельної ділянки.
Проте, якщо власник невитребуваної земельної ділянки або його спадкоємець пропустить строк оформлення земельної ділянки з поважної причини, він може подати позов до суду про визначення додаткового строку для оформлення.
Щоб реалізувати свої права власника сертифіката на земельну частку (пай), та оформити право власності на землю необхідно:
– подати до сільської (селищної чи міської) ради, на території якої розташована земельна частка (пай), заяву про виділення їм земельної частки (паю) в натурі (на місцевості). До заяви необхідно додати документ, що посвідчує право на земельну частку (пай): сертифікат на право на земельну частку (пай), свідоцтво про право на спадщину або рішення суду про визнання права на земельну частку (пай);
– після отримання позитивного рішення сільської (селищної чи міської) ради, необхідно звернутися до землевпорядної організації та укласти договір на розробку проєктної документації із землеустрою, з метою формування земельної ділянки та встановлення її меж в натурі (на місцевості);
– за результатами розробки такої проєктної документації потрібно зареєструвати земельну ділянку в Державному земельному кадастрі (ДЗК) з присвоєнням їй кадастрового номеру. За результатами реєстрації видається витяг з Державного земельного кадастру;
– після отримання витягу з Державного земельного кадастру необхідно звернутися до органу місцевого самоврядування для затвердження проєктної документації із землеустрою для оформлення земельної ділянки у власність;
– із рішенням про затвердження проєктної документації та передачі земельної ділянки у власність, необхідно звернутись до державного реєстратора чи нотаріуса та здійснити державну реєстрацію права власності на земельну ділянку. За результатами реєстрації отримується витяг з Державного реєстру речових прав.
Якщо ж право на земельну частку (пай) і відповідний сертифікат належить померлій особі, таке право необхідно спочатку успадкувати. В такому випадку слід звернутися із відповідним сертифікатом та свідоцтвом про смерть власника сертифікату до нотаріуса для отримання свідоцтва про право на спадщину на право на земельну частку (пай). Із таким свідоцтвом та сертифікатом спадкоємець повинен звернутись до відповідної сільської (селищної чи міської) ради, на території якої розташована земельна частка (пай), та виконати дії, які вказані у наведеному алгоритмі.
Отож, якщо у вас є сертифікати на право на земельну частку (пай) і вони ще не замінені на витяг з Державного реєстру речових прав, потрібно вирішити питання щодо отримання у власність земельної ділянки.
Надія БИЛЕНЬ,
завідувачка Володимирської державної нотаріальної контори