На головну Новини Земельні ділянки, щоб стати повноправними, мають «засвітитися» у державному кадастрі

Земельні ділянки, щоб стати повноправними, мають «засвітитися» у державному кадастрі

305

Наш постійний читач та дописувач Степан Сіжук із села Рогожани прийшов до редакції із запитом: дайте відповідь, який відсоток йде на розвиток громади, а який – до держбюджету з тих коштів, що люди сплачують за переоформлення документів на право власності на землю. Конкретно йшлося про процедуру, кінцевою метою якої є отримання витягу з Державного земельного кадастру, що  нині є головним документом, без якого будь-які операції із землею неможливі.

Найперше ми адресували це питання до Устилузької міської ради, де у фінансовому відділі телефоном нам пояснили, що такої статті доходів у місцевому бюджеті просто не існує. Натомість є багато можливостей наповнення бюджету, які прямо чи опосередковано пов’язані із використанням земельних ділянок, а також і з виготовленням документів на них. Усі дані у відкритому доступі на сайті міськради.

- реклама -

   Зокрема, громадою, до якої входить і село Рогожани, у минулому році отримано 217 тисяч гривень (87,8% планового показника) земельного податку з юридичних осіб, а також  мільйон 921,5 тисячі гривень (95,2% планового показника) орендної плати. До речі, невиконання цього показника пов’язане із зменшенням кількості договорів невитребуваних земельних часток паїв. Земельного податку з фізичних осіб отримано 590,3 тисячі гривень (150,6% від плану), а надходжень з орендною плати – 158,2 тисячі гривень.

   Оскільки серед об’єктів спадщини і дарування також перебувають земельні ділянки, то місцевого бюджету йде прибуток від державного мита, що сплачується за місцем розгляду та оформлення документів. Торік його отримано 13,8 тисячі гривень. Певну частину доходу з адміністративного збору за державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень теж становлять земельні надходження». Загалом же за цією статтею доходів міськрадою отримано торік 377 тисячі гривень, з яких 157 тисяч – понад план.  

  Та у процедурах оформлення документів задіяні відразу кілька установ, організацій різної форми власності, які сплачують податки і збори за виконання своєї роботи. І цей лист став поштовхом обговорити і з іх працівниками актуальні питання земельних відносин. 

Чому оформлення документів на землю набуло такої масовості?

   У рамках земельної реформи в Україні планують запустити процедуру продажу ділянок державної та комунальної власності, а також здачу землі в оренду через електронні аукціони. При цьому пайовики зможуть виставляти свої ділянки на такі аукціони за бажанням. Передбачається, що ціни на аукціонах можуть йти лише на підвищення, їх зниження в процедурі не буде.

  Між тим поступово спливає термін, відведений власникам земельних часток (паїв) для врегулювання ситуації з власністю на землю. Закон України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)”, що прийнятий у 2019 році, передбачає, що до 1 січня 2025 року власник не витребуваної земельної частки (паю) або його спадкоємець повинен  оформити право власності на них. Якщо він цього не зробить, то буде вважатись таким, що відмовився від землі, яка, своєю чергою, перейде в комунальну власність територіальної громади.

   Однією з найбільших проблем стало внесення до державного земельного кадастру даних про ділянки, право власності щодо яких виникло до 2004 року. Такі землевласники мають державні акти, але не мають кадастрових номерів, тож їм доводиться пройти процедуру переоформлення документів. У той же час люди, які отримали нові земельні наділи, займаються процедурами їх оформлення від отримання рішення про виділення ділянки до реєстрації її у кадастрі та отримання витягу про право власності на неї.

  Але проблеми виникають не лише з відсутністю документів на паї чи присадибні ділянки. Законодавство свого часу мало прогалини та дозволяло будувати будинки, не зобов’язуючи власників реєструватись і приводити в норму усі документи.

 Якщо паї  ще не оформлені

  Громадянину необхідно звернутися до органів місцевого самоврядування з документом, що посвідчує право на земельний пай і заявою про виділення земельної частки (паю) в натурі (на місцевості), і за результатами розгляду цих документів орган місцевого самоврядування приймає рішення про виділення земельних часток (паїв) у натурі. Рішення сільрад кількарічної давнини про виділення таких ділянок в межах населених пунктів та розпорядження голови РДА про виділення їх поза межами населених пунктів зберігаються в архівному відділі райдержадміністрації.

    Потім землевпорядна організація має розробити технічну документацію на земельну ділянку. Проект землеустрою про відведення ділянок усіх категорій та форм власності підлягає обов’язковому погодженню з територіальним органом, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

  Далі йде звернення до держреєстраторів або нотаріусів для проведення державної реєстрації права власності на ділянку. Якщо сертифікат на право на земельний пай втрачений або загублений, то треба намагатися виготовити його дублікат, для чого слід звернутися до органу, який його видавав (це, як правило, райдержадміністрація і дуже зрідка  – сільська рада) з відповідною заявою. Якщо адміністрації та сільради з тих або інших причин відмовляються, тоді слід звертатися до суду із позовом про визнання права власності на земельну частку (пай). Звісно, процедура відновлення документів у цьому випадку розтягнеться в часі та дещо здорожчає за рахунок послуг адвоката та судового збору. Але іншого шляху нема.

  За технічною документацією – до землевпорядної організації

   Чому важливе виготовлення технічної документації ми розпитали у людини, яка вже багато років у нашому місті займається землевпорядними роботами.    Ірина Олещук (на фото) відома багатьом, адже до неї йдуть і їдуть звідусіль не лише за послугами, а й за консультаціями із різноманітних питань. Зважаючи, що редакція із цієї установою – сусіди, завітали до неї й ми.

   – Ірино Василівно, роботи в останній час у вас побільшало?

   – У рамках реформи вже з липня цього року  обіцяють запровадити ринок землі. Стосуються ці зміни у законодавстві, звісно ж, тільки земель сільськогосподарського призначення (земельних часток – паїв). Адже ділянки під забудову, комерційного призначення, землі промисловості давно уже можна набувати у власність. Але люди, не вникаючи у деталі, поспішають впорядкувати документи на будь-які свої наділи. Це правильно і відповідально, адже може настати час, коли, скажімо, треба терміново продати чи подарувати майно, а відомості в Державному земельному кадастрі про ділянку відсутні. Теж саме стосується спадщини.

   – З якими документами працюєте найбільше?

   – Нині багато випадків, коли акт на право власності на землю дійсний, але відомості про ділянку відсутні на публічній кадастровій карті України. Між людьми акт старого зразка називають по-простому «червоним», через його колір. Саме на його основі можна і треба виготовляти документацію, з якою пізніше людина звернеться до державного реєстратора чи нотаріуса для реєстрації права власності на землю та внесення відомостей про ділянку в кадастр, звідки видається найновіший документ – витяг з держреєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності  з вказаним кадастровим номером.  

  – Для чого призначена технічна документація?

   У порівнянні з проектами землеустрою, які формують зовсім нову земельну ділянку, технічна документація допомагає вирішувати суперечливі питання у користуванні землею: поновити втрачені межі, деталізувати склад угідь, усунути помилки тощо. Її розробка має дещо спрощений порядок – здебільшого для  цього не потрібний дозвіл від державних органів (крім оформлення ділянки  за сертифікатом), а вже розроблені технічні документи не підлягають державній експертизі та обов’язковому затвердженню.

   Основною метою виготовлення технічної документації зі встановлення меж є визначення  їх на місцевості. Також вона обов’язкова у випадках внесення до держкадастру даних про ділянки, право власності щодо яких виникло до 2004 року, але які не мають кадастрових номерів, у випадку наявності присвоєного раніше такого номера, але за відсутності даних щодо ділянки у держкадастрі. Потрібна технічна документація для присвоєння кадастрового номера ділянці щодо якої не зареєстровано право власності, але на якій є будівлі та інші об’єкти нерухомості, право власності на які зареєстровано у встановленому порядку. Також розробка технічної документації необхідна для отримання витягу із Державного земельного кадастру.

   – Чому виникли такі непорозуміння?

   – Справа у тому, що із технічним прогресом змінились правила у державі, а законодавство пристосовується до вимог часу. Якщо колись достатньо було засвідченого в установленому порядку документа, то тепер не менш важливим є електронне підтвердження і наявності ділянки, і визначення її меж, і права власності на неї.

   Якщо поглянути на публічну кадастрову карту нашого міста, то дуже добре видно, що більшість територій уже оформлені відповідно до цих нововведень, та й у районі все більше площ впорядковуються. Але є й багато неточностей у паперових документах, які швидко виявляються при внесенні даних до цифрової карти: ділянки накладаються одна на одну, їх пересікають незрозумілі включення тощо. Тому нинішня інтенсивна робота з оформлення земельних документів – це своєрідна інвестиція в майбутнє, запорука точного і чіткого функціонування галузі землевпорядкування.

  – З яким переліком документів має звернутись до вас людина?

  – Якщо говоримо про паї, насамперед слід принести оригінал державного акта на цю ділянку, а от документи, що посвідчують особу можуть бути в оригіналі або відразу копії. Якщо ж йдеться про виготовлення документації на землю, що перебуває під житлом, слід представити документ про право власності на будинок, щоб «прив’язати» землю і хату до вулиці населеного пункту відповідно до нових вимог. Коли людина звертається за виготовленням проекту відведення, тобто оформленням документів на нову ділянку, має подати оригінал рішення органу місцевого самоврядування про її виділення, до якого підкріплюються і заява громадянина до цього органу, викопіювання з генплану.

  – Для виготовлення документів потрібне проведення зйомки?

   – Найчастіше так. Її здійснює інженер-геодезист, який має відповідний сертифікат. Його рекомендуємо нашим замовникам. На підставі даних кадастрової зйомки під час розробки технічної документації складається кадастровий план ділянки з відповідними координатами поворотних точок, визначенням складу угідь, власників суміжних ділянок, відомостей про обмеження у використанні тощо.

  – З ким іще співпрацюєте?

  – Тримаємо постійний зв’язок із міською та сільськими радами, зокрема, із землевпорядниками цих установ, державними кадастровими реєстраторами.

  – Скільки часу займає виготовлення документів і скільки це коштує?

  – Виготовлення технічної документації орієнтовно розраховане на три місяці, проект відведення перебуває в роботі до пів року. Не завжди виходить дотриматись обумовлених термінів, бо й часто електронна система не пускає, і зміни в законодавстві настільки часті, що не встигаєш за ними. А ще спори між людьми затягують процес. Скажімо, за законом під багатоквартирним будинком виробляється спочатку документ на всю ділянку, а лиш тоді можливий її поділ. Коли мешканці квартир не приходять до згоди, то без документів можуть жити роками. Є, щоправда, вихід – створити ОСББ, але це додаткові затрати та й значні зобов’язання, до яких не всі готові.

  Щодо оплати, то вона коливається, без витрат на зйомку, від 1200 до двох тисяч гривень. Вартість зйомки обумовлюється наявністю забудови, величиною площі та ще багатьма факторами, тож конкретну ціну за неї вказати не можна.

  – Не можу не задати питання, яке цікавило нашого читача щодо сплати  коштів до місцевого та державного бюджетів…

   – Я працюю як фізична особа – підприємець, надаю послуги, як і багато інших підприємців міста і району. Відповідно, сплачую усі передбачені законодавством податки, соцвнесок, військовий збір та інші кошти.

  – Як ведете прийом громадян і чи не впливає на роботу карантин?

  – Щодня працюємо, крім вихідних. Зазвичай люди приходять до обіду. А другу половину дня відводимо на опрацювання документів. Дотримуємось усіх правил індивідуального противірусного захисту, але відмінити зовсім прийом громадян не можемо, адже працюємо з оригіналами документів, які можна лише привезти, а не, наприклад, надіслати електронної поштою. Консультації здійснюємо також по телефону.

Підготувала Юлія ПАШКОВА

Поділитися
- реклама -

Прокоментувати

Введіть Ваш коментар
Введіть Ваше ім'я

пять × пять =