Вони належать до молодої генерації володимир-волинських бізнесменів. Активні й ініціативні співзасновники мережі кав’ярень «Кава Авеню Володимир-Волинський» вболівають за розвиток не лише свого бізнесу, а й усього міста. Саме тому «Каву Авеню» можна побачити серед співорганізаторів та партнерів різноманітних заходів та дійств. Про те, як з’явилася у місті перша «кава з собою», як розвивають кавову культуру, яким має бути ідеальний бариста і як їм вдалося пережити карантин, розмовляємо із керівниками мережі Володимиром Омелянюком та Віталієм Літвінчуком. На запитання вони відповідають переважно разом, доповнюючи одне одного.

– Коли і з чого почалася «Кава Авеню»?

- реклама -

Володимир Омелянюк:

– У Володимирі ми працюємо є більше п’яти років. Почалося все з одного кіоска, який «розрісся» до п’яти кав’ярень мережі. А ідею створити такий бізнес привіз із Луцька. Там я мав звичку купувати каву у кава-пойнтах, це дуже зручно: не треба сідати за столик, чекати замовлення. Підійшов до віконечка, отримав каву в зручному стаканчику і побіг далі у справах. Крім того, ця кава приємно дивувала своєю якістю. Виявилося, що смачний і якісний напій можна отримати не лише в ресторані, а й у такій вуличній кав’ярні.

Коли приїхав до Володимира, зрозумів, що напою такої якості тут немає. Захотілося принести цю культуру споживання і до нашого міста. Так ми стали першими, хто запропонував містянам класичний формат «кава-з-собою». І цю першість стараємося утримувати. Але вирішили для себе, що навіть як вийдемо за межі міста, то все одно збережемо свою приналежність до нього і залишимося мережею кав’ярень «Кава Авеню Володимир-Волинський».

– Чим ви «чіпляєте» своїх клієнтів?

Віталій Літвінчук:

– Контингент відвідувачів у нас дуже різний – від найменших (для них маємо спеціальні дитячі напої без кофеїну) до найстарших. Усіх цінуємо, любимо і чекаємо. Намагаємося постійних клієнтів дивувати різними новинками, яку додаємо кожні пів року. Бачимо, що людям  цікаво. При цьому щоразу працюємо на якість.

Насамперед цінуємо каву. Тому цей напій був, є і залишиться основним у нашому асортименті. Так, у нас можна випити і чаю. Але люди переважно ідуть до «Кави Авеню» на каву.

– Складається враження, що ви досить багато уваги приділяєте розвитку кавової культури, не лише серед працівників та клієнтів мережі, а й взагалі в місті?

– «Кава Авеню» завжди любила Володимир-Волинський і готова допомагати чим може – і в організації заходів, і лекціях та майстер-класах, на «Смаковиці» та «Княжому». І це також дає нам можливість популяризувати кавову культуру. Хочеться, щоб люди звикли до якісного напою, зрозуміли, що маючи відповідну техніку і навчених людей, його  можна отримати будь-де, від кіоска до ресторану. І за це переплачувати не варто.

– Які основні риси якісної кави?

– Золотий стандарт, на який варто орієнтуватися, – це еспресо, 30 мілілітрів. Кава повинна бути не перепаленою, молоко –  збите до правильної температури. Кожен кавовий напій має свої пропорції. І водночас кожна кава вдається різною, залежно від того, хто  її готує. Можемо взяти той самий сорт якісної кави, ту ж воду і молоко, але в кожного баристи є певний «стиль», який додає його напоям характеру. Смак кави на 70 % залежить від баристи і лише на 30 – від обладнання. І на тій самій кава-машині, з тими ж інгредієнтами та пропорціями може вдаватися різна на смак кава.

– У вашій мережі буває так, що певні клієнти проходять на каву тільки до певного баристи?

– Та звісно! У постійних клієнтів є свої «улюбленці». Хтось п’є каву тільки в тій точці у тієї баристи, хтось – в іншої. То питання смаку, і в тих, хто любить «Каву Авеню», з часом формуються стійкі смаки.

– Коли ви поповнюєте команду, на що звертаєте увагу, щоб взяти людину на роботу?

– Наше перше питання: «Чи любите ви каву?». Якщо людина зізнається, що ні, то продовжувати співбесіду нема сенсу. Бо якщо не маєш прихильності до своєї справи, то хіба зможеш  працювати «з душею»? Це один із основних критеріїв. Також бариста повинен мати охайний вигляд, бути достатньо кмітливим, вміти спілкуватися з людьми.

– Ви вкладаєтеся у професійний розвиток персоналу? Як саме?

– Звичайно. І самі розвиваємося разом з колективом. Це і відстежування основних трендів в інтернеті, і спільні поїздки на фестивалі кави до Львова та Луцька. Якщо хтось із барист хоче спробувати щось нове, реалізувати якісь задумки, ми це  заохочуємо. Так наша Віталіна Коришко захотіла почати малювати кольорові візерунки на каві, ми це дозволили, забезпечили фарбами. Цей тренд підхопили і баристи з інших наших кав’ярень. Такі хороші приклади надихають усіх.

Ми з фестивалів привозимо й ідеї, які допомагають в організації роботи. На фестивалі лате-арту побачили підставки для молока, закупили для наших кав’ярень. Вони  досить недорогі, але з ними надзвичайно зручно і набагато ефективніше працювати. Також після фестивалів ми часто вносимо корективи в асортимент, адже там є можливість скуштувати нові напої і спробувати приготувати їх.

– Що ще важливо для якості продукту?

– Вода, тому ми використовуємо для неї потужні фільтри. Також кава машини. Працюємо виключно на професійній техніці, регулярно оновлюємо її. Апарат, який купили нещодавно, – 2017 року, тобто це досить нова техніка. Заміни й оновлення регулярно відбуваються на кожній точці, є кавамашини на виїзд. Віддаємо в оренду в різні міста.

– Вулична кава – це один із тих бізнесів, які найбільше постраждали від карантину. Як для вас минув період вимушеного простою?

– Негативні наслідки були дуже відчутними. Підпільно працювати ми й не думали, тому щойно оголосили карантин, зачинили всі свої точки і відчинилися лише після того, коли в місті дозволили продаж кави «з собою». Здоров’я людей – як працівників, так і клієнтів – для нас набагато важливіше, ніж будь-які фінансові питання.

– Вас не дратувало те, що, наприклад, заправки могли продавати каву, а ви – ні?

– Звісно, це, з нашої точки зору, абсолютно несправедливо. Як і багато інших рішень щодо карантинних обмежень викликають певний дисонанс. Але закон є закон, його треба дотримуватися, навіть якщо він не подобається. Вдячні, що міська влада дала нам можливість відкритися хоча б трішки раніше.

– У підсумку карантину які втрати найвідчутніші?

– Фінансові, адже, не маючи за цей час жодного прибутку, ми продовжували платити податки, мали зобов’язання перед партнерами, інші витрати. Але дуже тішить, що ми зуміли пройти цей нелегкий період без людських втрат, зберегли весь колектив. Приємно, що деякі партнери з розумінням поставилися до ситуації, дозволили повернути невикористану продукцію, щоб після карантину отримати свіжу. Але не всі, тому й тут були деякі збитки.

Кава – це не той бізнес, у якому заробляють одразу й мільйони і де можна скласти потужну фінансову подушку, щоб пережити кілька місяців. Тому – так, загалом наші втрати відчутні. Та ми вже включилися в робочий режим, наші клієнти теж скучили за кавою, тож будемо усе надолужувати.

– Чи якимись опціями і можливостями підтримки, які анонсувала держава, вам вдалося скористатися?

– Ні, по суті, жодна з цих опцій для нашої ситуації не була доступною чи вигідною.

– Якісь висновки з цієї ситуації для себе зробили?

– Безвихідних ситуацій не буває. Це правда. Важкі – так, але не безвихідні.  І як би не складалися умови, треба лишатися людиною, по мірі можливостей подбати про свій колектив. Усіх працівників ми поважаємо і любимо як людей.

– Ви продаєте людям каву. А самі яку  полюбляєте?

– Еспресо, бо більше нічого не бере (сміються). Але з молоком, воно пом’якшує смак міцної кави. Куштуємо, звісно, кожен напій. Бо маємо знати, що продаємо.

– В одній з ваших кав’ярень можна скуштувати альтернативну каву. Чому вирішили ввести її в асортимент?

– Це запропонував Дмитро Омелянюк. Він шанувальник кавової альтернативи, завжди шукає таку каву у Львові чи в Тернополі, тож вирішив привести і в Володимир. Люди сприймають по-різному. Деякі кажуть, що й удома можуть таку попити. Але способи заварювання дуже впливають на кінцевий результат, на смак кави та ефект від неї. У нас є американ прес, френч пресс. Поціновувачі цих видів кави, а також ті, хто любить питии міцну каву великими порціями, замовляють часто.

– Які маєте плани на розвиток свого бізнесу?

– Після карантину головне завдання – повернутися до звичного ритму. А тоді вже будемо згадувати усе, що планували. І потроху втілювати.

– Ви – приклад соціально активного бізнесу, який долучається до різних заходів та акцій, що відбуваються в місті, підтримує ініціативи. Що з недавніх проектів вам найбільше припало до душі, який формат найцікавіший?

– Нещодавно у місті з’явився Mind Game, і ми з величезним задоволенням долучилися до кола партнерів-організаторів цієї ініціативи. Це суто інтелектуальна гра, приваблює тим, що збирає молодих людей, дає можливість подумати і з користю провести час.

– Як керівники бізнесу, ви весь час в роботі чи маєте можливість відпочити?

– За винятком карантину, це робота з двома вихідними…на рік – на Великдень та Новий рік. Якщо серйозно, то ми дійсно включені у робочі процеси весь час – і в суботу, і в неділю. Такого поняття, як фіксований обід, не бачили років п’ять. Працюємо нон стоп, 24/7. Єдиний плюс, що ми одне одного можемо підмінити. Тому мати ділового партнера – дуже зручно.

– Як знімаєте втому і стрес від роботи?

– Як би то дивно не звучало, але дуже рятує кава. Зранку приходиш на роботу, випиваєш першу порцію – очі розплющуються, і готовий до викликів дня. Також нам дуже допомагають дружини, які підтримують морально у важкі моменти, проявляють розуміння до ненормованого графіку і надихають на нові ідеї.

Розмовляла Віталіна МАКАРИК.

Поділитися
- реклама -

Прокоментувати

Введіть Ваш коментар
Введіть Ваше ім'я

4 + два =